VIRAK 2025 – Slik former vi framtida
Konferansen for universitets- og høgskolebibliotek vender blikket utover og framover ved å sette søkelys på studenten, forskeren, samfunnet og fremtida.
Format
Programmet på VIRAK 2025 vil bestå av ulike formater: presentasjoner/foredrag, workshoper og paneldebatt.
Dag 1 | Onsdag 4. juni
09.00-10.00 Registrering
10.00-11.20 | Fellessesjon
10.00-10.20 Velkommen til VIRAK-konferansen 2025
10.20-11.20 Keynote: Lars Svendsen
11.20-11.45 Pause
11.45-12.30 | Parallellsesjoner
Spor 1: UH-bibliotek og folkebibliotek | Spor 3: Kunnskapsoppsummeringer | Spor 4: Modeller for undervisning |
Fagbibliotek er frå Venus, folkebibliotek er frå Mars v/Mariann Schjeide, Høgskulen i Volda | Grader av involvering og ressursbruk i forskningsstøtten til systematiske kunnskapsoppsummeringer v/Ingjerd Ødemark, OsloMet | Mot (gjennom)straumen: Å la bibliotekundervisninga ta tid v/Kristoffer Berntsen og Didrik Telle-Wernersen, Universitetet i Sørøst-Norge |
Oversiktsartikler på økonomi- og ledelsesfeltet: Kilder, metoder og bibliotekarkompetanse v/Didrik Telle-Wernersen, Universitetet i Sørøst-Norge | En ny modell for undervisning i informasjonskompetanse og akademisk skriving v/Helene N. Andreassen og Torstein Låg, UiT Norges Arktiske Universitet |
12.30-13.30 Lunsj
13.30-14.40 | Parallellsesjoner
Spor 1: UH-bibliotek og folkebibliotek | Spor 2: Digitale kurs | Spor 3: Kunnskapsoppsummeringer | Spor 4: KI og studenten | Papirbredden: Samarbeid |
Samarbeid om kompetanseutvikling for det moderne informasjonssamfunnet: UH-bibliotek + folkebibliotek = sant v/Linn Kristine Kristensen og Roy Martin Kristiansen, OsloMet | Bibliotekets kildeopplæring som obligatorisk kurs i studieplanen v/Oda M. Mjelde og Anne-Cathrine Børke Overskott, Universitetet i Innlandet | Workshop: Samarbeid med forskere om kunnskapsoppsummeringer: utfordringer og muligheter v/BISON arbeidsgruppe | Workshop: Når KI endrer spillereglene: Bibliotekarer i førersetet for læring v/NANUB: Nasjonalt nettverk for undervisningsutvikling i bibliotek i høyere utdanning | Kl. 13.45-14.40 Samarbeid på tvers m/bibliotekbesøk Sted: Papirbredden 1, Grønland 58, Drammen – scenen i 2. etasje på Drammensbiblioteket |
Vi møter studentene der de bor! Universitetsbiblioteket og Studieverkstedet samarbeider i bydel Holmlia v/Ingunn Nilsen og Trine Remvik, OsloMet | Nye tider, nye tiltak: Hvordan digitale kurs kan møte behovene til dagens og fremtidens studenter v/Hannah Christine Sabo, Nord Universitet og Ragnhild Lunde, Universitetsbiblioteket i Stavanger | |||
Åpen kurspakke i akademisk skriving v/Hannah Tischmann, Universitetet i Stavanger og Ragnhild Lunde, Universitetsbiblioteket i Stavanger |
14.40-15.10 Pause
15.10-17.00 | Parallellsesjoner
Spor 1: Fra VGS til førsteårsstudent | Spor 2: Kunnskapsoppsummering og kritisk tenkning | Spor 3: Dataforvaltning | Spor 4: Bibliotekrommet |
Biblioteket som nøkkelressurs: fra videregående til høyere utdanning v/Annelin Saxhaug Aatangen og Samantha Nysted, Høgskolen i Østfold | Verktøy for kunnskapsoppsummeringer: vurdering og refleksjoner v/Therese Skagen, Marianne Nesbjørg Tvedt og Gøril Tvedten Jorem, Høgskulen på Vestlandet | Workshop: HumHub – ei digital plattform for samarbeid om kompetanse på data- og kunnskapsforvaltning i Noreg v/Philipp Conzett, UiT Norges arktiske universitet, Svein Høier, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Leif Longva, UiT Norges arktiske universitet og Fredrik Sahlström, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | NTNU Universitetsbiblioteket – konsepter for bibliotek og tjenester for campus i endring v/Anne L. Lorange, Gro Anita Mortensen og Una Ersdal, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet |
Arbeidet med Holbergprisen i skolen: Hva elevenes perspektiver og praksis avdekket om skolens opplæring i kildekritikk og kildehåndtering v/Anne Brit Ingholm, Mailand videregående skole | Kommunikasjon og visualisering som nøkkel til fremtidens forskning v/Elisa Pierfederici, Universitetet i Oslo | Inspirasjon for læring – Et nytt konsept for bibliotekrommet v/Hege Undem Store og Gry Bettina Moxnes, OsloMet | |
15.55-16.15 Pause | 15.55-16.15 Pause | 15.55-16.15 Pause | |
For førsteårsstudentene v/Eystein Gullbekk, Kristian Drøsshaug, Fredrik Løken og Hilde Hem, Universitetet i Oslo | Arbeidsflyt i søkeoppdrag til søknader: Nye ideer gjennom samarbeid v/Karianne D. Hagen og Elin Opheim, Universitetet i Innlandet | En tryggere skranke v/Gro-Anita Mortensen og Jorunn Alstad, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | |
“Se lyset gjennom tunnelen”: om digitalt kurs i studieteknikk og arbeidsmetoder for ferske studenter ved TN-fakultetet, UiS. v/Håkon Magne Bjerkan og Kari Østerli Frafjord, Universitetet i Stavanger | Bibliotekarer bak overskriftene v/Maria Fyhn og Hanne Vollen, OsloMet | Personvern på tvers v/Ane Møller Gabrielsen, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | Shut up and write som «spaces of wellbeing» i et campusbibliotek v/Inger Beate Nylund og Randolf Mariano, Universitetet i Innland |
17.00-19.00 Egentid
19.00 Middag
Dag 2 | Torsdag 5. juni
09.00-09.50 | Fellessesjon
09.00 Velkommen til andre dag av VIRAK-konferansen 2025
09.02-09.50 Keynote: Leticia Antunes Nogueira
09.50-10.20 Pause
10.20-11.30 | Parallellsesjoner
Spor 1: Demokrati | Spor 3: KI i forskning | Spor 4: KI og studenten |
Universitets- og høyskolebibliotekenes demokratiske kunnskapsformidling v/Jimi Thaule ogTora Rundhovde, Universitetet i Agder | «Vi må snakke om KI»: Biblioteket som tilrettelegger for refleksjon rundt bruk av KI i forskning v/Håkon Magne Bjerkan og Hannah Tischmann, Universitetet i Stavanger | Studenter i møte med kunstig intelligens: Hva slags rolle kan, bør og tør biblioteket ta? v/Turi Ånerud, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet |
Konferansenettside, hvor ble det av deg i alt mylderet? en undersøkelse om gjenfinning av innholdet på fagbibliotekkonferanser v/Marte Ødegaard, Line Nybakk Akerholt og Tone Charlotte Gadmar, Universitetet i Oslo | Integrering av AI-verktøy i doktorgradsforskningen: Et innblikk i AI-kompetansen blant Ph.d.-kandidatene ved UiT Norges arktiske universitet v/Cornel Borit, UiT Norges arktiske universitet og Andrea Alessandro Gasparini, Universitetet i Oslo | Samarbeid for innovasjon: Erfaringer med Keenious ved Forsvarets høgskole v/Inger Brøgger Bull, Forsvarets høgskole og Jesper Solheim Johansen, Keenious |
TBA | Fra «Skal du lære studentene å jukse nå da?» til demokratisering av kunstig intelligens v/Grethe Moen Johansen, OsloMet |
11.30- 12.30 Lunsj
12.30-13.40 | Parallellsesjoner
Spor 1: Demokrati | Spor 2: Best practice – studenten | Spor 3: Best practice – forskeren | Spor 4: Ulike læringsarenaer |
10 læringspunkter for internasjonalt prosjektsamarbeid v/Elin Opheim, Universitetet i Innlandet og Jamie Johnston, OsloMet | Kildekompasset – endringer, erfaringer og veien videre v/Håkon Magne Bjerkan, Universitetet i Stavanger, Solbjørg Tormodsdotter Nes, Universitetet i Agder og Kristin Østerholt, Universitetet i Sørøst Norge | Skriv en datahåndteringplan: demonstrasjon av plan.research-data.no v/Jenny Ostrop, Universitetet i Bergen, Lisbeth Jahren, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og Ingrid Heggland, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | Generiske ferdigheter så fagspesifikt som mulig: Relevant undervisning for masterstudenter v/Edina Pòzer, Universitetet i Oslo |
Forbudte bøker-uka Norge v/ Runhild Seim og Cathinka Neverdal, Universitetet i Oslo | Digital, trygg og aktiv: Om skjermdeling i bibliotekveiledning v/Henriette Frisenberg Sundgaard, Universitetet i Innlandet | URGE – den enkleste veien til gode ReadMe-filer v/Dag-Even Torsøe, Universitetet i Sørøst-Norge | Snakk med studentane! Brukarinvolvering i arbeidet med rettleiingstenestene ved HumSam-biblioteket v/Else Dagfrid Bratland, Håvard Nesthun Sønsteby og Marte Jørgensdatter Søyland, Universitetsbiblioteket i Oslo |
Tegn et bibliotek – informasjonskunnskap for ferske studenter v/Birgit Hvoslef Dahl, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet | Rapport fra feltet – kompetanseheving og formidling av forskningsdatahåndtering i Norge v/Elin Stangeland, Universitetet i Stavanger og Live Håndlykken Kvale, Universitetet i Oslo | Akademisk språkkafe for sykepleierstudenter v/Marit Gjone Sandsleth, Ruben Drengsrud Dahl og Hjørdis Frisnes, Universitetet i Sørøst-Norge |
13.40-14.10 Pause
14.10-15.30 | Fellessesjon
14.10-15.10 Panelsamtale: «Bibliotek, desinformasjon og kildetillit – en samtale om demokratiets framtid»
15.10-15.30 Avslutning
Endringer i programmet vil forekomme.
Påmelding
Lenke til informasjon om påmelding