VIRAK 2025 – Slik former vi framtida
Lenke til presentasjonene ligger i overskriften på programpostene.
Dag 1 | Onsdag 4. juni
Keynote: Lars Svendsen (ikke power point presentasjon)
Parallellsesjoner
Elvebredden 1: UH-bibliotek og folkebibliotek | Spor 3 + 4: Kunnskapsoppsummeringer | Spor 6 + 7: Modeller for undervisning |
Fagbibliotek er frå Venus, folkebibliotek er frå Mars v/Mariann Schjeide, Høgskulen i Volda | Grader av involvering og ressursbruk i forskningsstøtten til systematiske kunnskapsoppsummeringer v/Ingjerd Ødemark, OsloMet | Mot (gjennom)straumen: Å la bibliotekundervisninga ta tid v/Kristoffer Berntsen og Didrik Telle-Wernersen, Universitetet i Sørøst-Norge |
Fagbibliotek er frå Venus, folkebibliotek er frå Mars fortsetter. | Oversiktsartikler på økonomi- og ledelsesfeltet: Kilder, metoder og bibliotekarkompetanse v/Didrik Telle-Wernersen, Universitetet i Sørøst-Norge | En ny modell for undervisning i informasjonskompetanse og akademisk skriving v/Helene N. Andreassen og Torstein Låg, UiT Norges Arktiske Universitet |
Parallellsesjoner
Elvebredden 1: UH-bibliotek og folkebibliotek | Elvebredden 2: Digitale kurs | Spor 3 + 4: Kunnskapsoppsummeringer | Spor 6 + 7: KI og studenten | Papirbredden: Samarbeid |
Samarbeid om kompetanseutvikling for det moderne informasjonssamfunnet: UH-bibliotek + folkebibliotek = sant v/Linn Kristine Kristensen og Roy Martin Kristiansen, OsloMet | Bibliotekets kildeopplæring som obligatorisk kurs i studieplanen v/Oda M. Mjelde og Anne-Cathrine Børke Overskott, Universitetet i Innlandet | Workshop: Samarbeid med forskere om kunnskapsoppsummeringer: utfordringer og muligheter v/BISON arbeidsgruppe Lenke til oppsummering | Workshop: Når KI endrer spillereglene: Bibliotekarer i førersetet for læring v/NANUB: Nasjonalt nettverk for undervisningsutvikling i bibliotek i høyere utdanning | Samarbeid på tvers m/bibliotekbesøk Sted: Papirbredden 1, Grønland 58, Drammen – scenen i 2. etasje på Drammensbiblioteket |
Samarbeid om kompetanseutvikling for det moderne informasjonssamfunnet: UH-bibliotek + folkebibliotek = sant fortsetter | Nye tider, nye tiltak: Hvordan digitale kurs kan møte behovene til dagens og fremtidens studenter v/Ida Magnhild Okkenhaug Haug og Søgni Gjerløw Sundbø, Nord Universitet | Workshop fortsetter | Workshop fortsetter | Samarbeid på tvers m/bibliotekbesøk fortsetter |
Vi møter studentene der de bor! Universitetsbiblioteket og Studieverkstedet samarbeider i bydel Holmlia v/Ingunn Nilsen og Trine Remvik, OsloMet | Fra «one-shot»-undervisning til læringsstøttende praksis: Åpen kurspakke i akademiske ferdigheter v/Hannah Tischmann, Universitetet i Stavanger og Ragnhild Lunde, Universitetsbiblioteket i Stavanger | Workshop fortsetter | Workshop fortsetter | Samarbeid på tvers m/bibliotekbesøk fortsetter |
Parallellsesjoner
Elvebredden 1: Bibliotekrommet | Elvebredden 2: Fra VGS til førsteårsstudent | Spor 3 + 4: Dataforvaltning | Spor 6 + 7: Kunnskapsoppsummering og kritisk tenkning |
NTNU Universitetsbiblioteket – Konsepter som verktøy i transformasjon av bibliotek v/Anne L. Lorange, Gro Anita Mortensen og Una Ersdal, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | Biblioteket som nøkkelressurs: fra videregående til høyere utdanning v/Annelin Saxhaug Aatangen og Samantha Nysted, Høgskolen i Østfold | Workshop: HumHub – ei digital plattform for samarbeid om kompetanse på data- og kunnskapsforvaltning i Noreg v/Philipp Conzett, UiT Norges arktiske universitet, Svein Høier, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Leif Longva, UiT Norges arktiske universitet og Fredrik Sahlström, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | Verktøy for kunnskapsoppsummeringer: vurdering og refleksjoner v/Therese Skagen, Marianne Nesbjørg Tvedt og Gøril Tvedten Jorem, Høgskulen på Vestlandet |
Inspirasjon for læring – Et nytt konsept for bibliotekrommet v/Hege Undem Store og Gry Bettina Moxnes, OsloMet | Arbeidet med Holbergprisen i skolen: Hva elevenes perspektiver og praksis avdekket om skolens opplæring i kildekritikk og kildehåndtering v/Anne Brit Ingholm, Mailand videregående skole | Workshop fortsetter | Kommunikasjon og visualisering som nøkkel til fremtidens forskning v/Elisa Pierfederici, Universitetet i Oslo |
15.55-16.15 Pause | 15.55-16.15 Pause | Workshop fortsetter | 15.55-16.15 Pause |
En tryggere skranke v/Astrid Sandvik og Gro Anita Mortensen, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | For førsteårsstudentene v/Eystein Gullbekk, Kristian Drøsshaug, Fredrik Løken og Hilde Hem, Universitetet i Oslo | Workshop fortsetter | Arbeidsflyt i søkeoppdrag til søknader: Nye ideer gjennom samarbeid v/Karianne D. Hagen og Elin Opheim, Universitetet i Innlandet |
Shut up and write som «spaces of wellbeing» i et campusbibliotek v/Inger Beate Nylund og Randolf Mariano, Universitetet i Innlandet | “Se lyset gjennom tunnelen”: om digitalt kurs i studieteknikk og arbeidsmetoder for ferske studenter ved TN-fakultetet, UiS. v/Håkon Magne Bjerkan og Kari Østerli Frafjord, Universitetet i Stavanger | Personvern på tvers: Om tverrfaglig samarbeid rundt personvern i forskning v/Ane Møller Gabrielsen, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | Bibliotekarer bak overskriftene: En praktisk tilnærming til kritisk tenkning for studenter v/Maria Fyhn og Hanne Vollen, OsloMet |
Dag 2 | Torsdag 5. juni
Fellessesjon
Keynote: Leticia Antunes Nogueira
Parallellsesjoner
Elvebredden: Demokrati | Spor 3 + 4: KI i forskning | Spor 6 + 7: KI og studenten |
Universitets- og høyskolebibliotekenes demokratiske kunnskapsformidling v/Jimi Thaule og Tora Rundhovde, Universitetet i Agder | «Vi må snakke om KI»: Biblioteket som tilrettelegger for refleksjon rundt bruk av KI i forskning v/Håkon Magne Bjerkan og Hannah Tischmann, Universitetet i Stavanger | Studenter i møte med kunstig intelligens: Hva slags rolle kan, bør og tør biblioteket ta? v/Turi Ånerud, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet |
Universitets- og høyskolebibliotekenes demokratiske kunnskapsformidling fortsetter | Integrering av AI-verktøy i doktorgradsforskningen: Et innblikk i AI-kompetansen blant Ph.d.-kandidatene ved UiT Norges arktiske universitet v/Cornel Borit, UiT Norges arktiske universitet og Andrea Alessandro Gasparini, Universitetet i Oslo | Samarbeid for innovasjon: Erfaringer med Keenious ved Forsvarets høgskole v/Inger Brøgger Bull, Forsvarets høgskole og Jesper Solheim Johansen, Keenious |
Konferansenettside, hvor ble det av deg i alt mylderet? En undersøkelse om gjenfinning av innholdet på fagbibliotekkonferanser v/Marte Ødegaard, Line Nybakk Akerholt og Tone Charlotte Gadmar, Universitetet i Oslo | Spor 3 + 4: Best practice – forskeren Et løft for forskningskommunikasjonen på HumSam-fagene v/Monica Roos, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse og Aysa Ekanger, UiT Norges arktiske universitet | Fra «Skal du lære studentene å jukse nå da?» til demokratisering av kunstig intelligens v/Grethe Moen Johansen, OsloMet |
Parallellsesjoner
Elvebredden 1: Demokrati | Elvebredden 2: Best practice – studenten | Spor 3 + 4: Best practice – forskeren | Spor 6 + 7: Ulike læringsarenaer |
10 læringspunkter for internasjonalt prosjektsamarbeid v/Elin Opheim, Universitetet i Innlandet og Jamie Johnston, OsloMet | Kildekompasset – endringer, erfaringer og veien videre v/Håkon Magne Bjerkan, Universitetet i Stavanger, Solbjørg Tormodsdotter Nes, Universitetet i Agder og Kristin Østerholt, Universitetet i Sørøst Norge | Skriv en datahåndteringplan: demonstrasjon av plan.research-data.no v/Jenny Ostrop, Universitetet i Bergen, Lisbeth Jahren, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og Ingrid Heggland, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | Generiske ferdigheter så fagspesifikt som mulig: Relevant undervisning for masterstudenter v/Edina Pòzer, Universitetet i Oslo |
10 læringspunkter for internasjonalt prosjektsamarbeid fortsetter | Digital, trygg og aktiv: Om skjermdeling i bibliotekveiledning v/Henriette Frisenberg Sundgaard, Universitetet i Innlandet | URGE – den enkleste veien til gode ReadMe-filer v/Dag-Even Torsøe, Ahmet Dogan og Ali Kelil, Universitetet i Sørøst-Norge | Snakk med studentane! Brukarinvolvering i arbeidet med rettleiingstenestene ved HumSam-biblioteket v/Else Dagfrid Bratland, Håvard Nesthun Sønsteby og Marte Jørgensdatter Søyland, Universitetsbiblioteket i Oslo |
Forbudte bøker-uka Norge v/ Runhild Seim og Cathinka Neverdal, Universitetet i Oslo | Tegn et bibliotek – informasjonskunnskap for ferske studenter v/Birgit Hvoslef Dahl, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet | Rapport fra feltet – kompetanseheving og formidling av forskningsdatahåndtering i Norge v/Live Håndlykken Kvale, Universitetet i Oslo | Akademisk språkkafe for sykepleierstudenter v/Marit Gjone Sandsleth, Ruben Drengsrud Dahl og Hjørdis Frisnes, Universitetet i Sørøst-Norge |
Fellessesjon
Panelsamtale: «Bibliotek, desinformasjon og kildetillit – en samtale om demokratiets framtid» Lenke til informasjon om panelsamtalen